על גלובליזציה- על משמעותה ועל השפעתה :)
מהי גלובליזציה?
מלשון גלובלי, עולמי, בינלאומי. זהו תהליך שבו נוצרת קהילה רחבה
ובינלאומית ע"י הפיכת הקשרים המקומיים לעולמיים תוך חציית גבולות מדינות
הלאום, וע"י חילופי סחורות ומסרים בין מדינות וחברות.
כיום, בגלל התפתחות הטכנולוגיה והתקשורת תהליך זה מואץ: אמצעי התקשורת
החלו להגיע לכל מקום, ובזכות הטכנולוגיה אנשים מכל העולם יכולים להיחשף למגוון של
תכנים מכל העולם.
הגלובליזציה היא התרחבות, האצה והעמקה של הקשרים הפוליטיים,התרבותיים
והכלכליים בין מדינות וחברות, כך שנוצרת קהילה גדולה בינלאומית ומשותפת.
הגלובליזציה באמצעי התקשורת בישראל:
בתחילת שנות ה90 מגיעה מהפכת התקשורת גם לישראל. היא מתחילה כאשר
המונופול של רשות השידור נשבר, ומוקם הערוץ השני, לאחר מכן מגיעה לארץ הטלוויזיה
בכבלים שמכילה בתוכה תכנים וערוצים זרים מחו"ל, ובהמשך מכשירי הווידיאו,
הטלפונים הניידים, המחשבים הביתיים,והאינטרנט הופכים לקיימים בכל בית, והטכנולוגיה
מתקדמת.
הטלוויזיה בישראל הופכת עם הזמן למסחרית ותחרותית יותר. אנשי
הטלוויזיה רואים בטלוויזיה האמריקאית דגם מתאים יותר עבור ישראל, טלוויזיה מסחרית
ופחות תלויה בתרבות. כדי למנוע את ההשתלטות התרבותית בארץ, הממשלה בישראל מחייבת
את הערוצים המסחריים לכמות מסוימת של הפקות מקור ישראליות איכותיות.
מהו כפר גלובלי?
כיום בעידן הגלובליזציה , הטכנולוגיה והתקשורת אנחנו נחשפים למגוון
תכנים בינלאומיים שחושפים אותנו לדפוס התנהגות מסויים וגורמים לנו לחשוב ולהתנהג
בצורה דומה. בזכות התקשורת והטכנולוגיה הפער הגיאוגרפי בין המדינות מיטשטש, ונוצר
מעין כפר ענקי עולמי אחיד שבו יש זרימה אדירה של מידע ומסחר בין המדינות, ונוצרת
בו תרבות אחת דומיננטית המשתלטת על העולם.
גם ישראל היא חלק מהכפר הגלובלי. דרך אמצעי התקשורת הרבים אנחנו
יכולים להתעדכן ולדעת הכל על המתרחש בעולם, מרכזי הקניות בישראל מלאים ברשתות
אופנה/ מזון בינלאומיות, ובאמצעות המחשבים, הסמארטפונים והרשתות החברתיות אנחנו
יכולים לתקשר בקלות עם אנשים שונים ברחבי העולם.
גם בישראל, התרבות הדומיננטית המשתלטת היא התרבות האמריקאית וכמו בשאר
העולם גם אנחנו מושפעים ממנה.
אימפריאליזם תרבותי
השתלטות של תרבות אחת דומיננטית בעלת יכולות כלכליות וטכנולוגיות על
תרבויות חלשות יותר ע"י העברת סגנון החיים שלה לתרבויות האחרות החלשות יותר.
כיום, בשביל להשתלט על תרבויות
אחרות אין צורך בכיבושים צבאיים כמו פעם. בעידן הטכנולוגיה, ותקשורת ההמונים תרבות
אחת משתלטת על אחרת בעזרת תכניות טלוויזיה וקולנוע.
בימינו ארה"ב היא התרבות הדומיננטית המשתלטת על העולם.
ארה"ב היא ספקית התכנים
הגדולה בעולם, והיא מספקת לעולם תכנים בעלי ערכים אמריקאים ומערביים. תרבויות
חלשות יותר שלא יכולות ליצר תכנים בכמויות כמו של ארה"ב מוותרות על תרבותן
וזהותן הלאומית ומאמצות את התרבות האמריקאית החדשה.
חברות ותכנים אמריקאיים כמו
למשל : קוקה קולה, מקדונלס ו- MTV שאנחנו צורכים אותם ביום יום, הם דוגמאות לאמריקניזציה, להשתלטות ולאימפריאליזם התרבותי של ארה"ב על העולם.


השוואה בין הלוקאלי (המקומי) לגלובלי
יתרונות:
תכנים לוקאליים, מקומיים קרובים אלינו יותר מבחינה תרבותית, הם מדברים
בשפה שלנו (השפה העברית) ולמרות שאנחנו עדיין צורכים תכנים זרים , קל לנו יותר
להתחבר ולהזדהות עם תכנים המקומיים.
בנוסף, תכנים לוקאליים ממלאים מטרות כמו גיבוש
זהות אישית וקבוצתית ומשמרים את הזהות והתרבות הלאומית המקומית.
חסרונות:
תכנים לוקאליים אינם מקובלים וידועים בשאר
העולם, וצריכה רק של תכנים לוקאליים תיצור נתק משאר העולם המודרני שבו אנחנו
חיים ומהכפר הגלובלי שבו עובר המידע.
|
יתרונות:
בשביל להיות חלק מהעולם המודרני שבו מידע,
מסרים וסחורות עוברים במהירות בין מדינות, צריכה של תכנים גלובליים מאחדת אותנו
עם שאר העולם והופכת אותנו לחלק מהכפר גלובלי שבו עובר המידע.
בנוסף, דרך התכנים הגלובליים ניתן להיחשף למידע
שלא תמיד מתפרסם בטלוויזיה המקומית, ניתן להכיר תרבויות חדשות , עקרונות חדשים, טכנולוגיות חדשות וניתן לקבל מסרים
חשובים מהעולם.
חסרונות: |
·
ערוצים
לוקליים-
ערוצים המופקים במדינה מסוימת ומיועדים לקהל המקומי החי באותה
מדינה.
· ערוצים מגזריים-
ערוצים מקומיים המופקים במדינה מסוימת ומיועדים למגזרים מסוימים החיים
באותה מדינה.
· ערוצים ממומרים-
ערוצים המופקים במדינה זרה ומיובאים ומותאמים לקהל המקומי ע"י
בחירת תכנים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה